Masarykova základní škola a mateřská škola Tatobity, příspěvková organizace

Masterchef Tatobity

Děti z kroužku vaření si zasoutěžily ve slavné televizní soutěži Masterchef 🙂. Ovšem pouze na území našich Tatobit. Každá soutěžní skupina měla připravené stejné ingredience, ze kterých měla za úkol uvařit či upéct něco, co by bylo nejen pěkné na pohled, ale hlavně dobré a jedlé. Podmínkou bylo, aby použily všechny ingredience bez ohledu na množství. Jako záchranné lano měly možnost tří otázek, za každou vyčerpanou nápovědu se jim strhávaly dva body z celkového hodnocení.

Jako první se do soutěžního rynku pustila skupina A, ve které jsou Pavlína Kukaňová, Martina Zadražilová, Marie Mařanová a Stanislav Linka. Všichni byli velice natěšení a plní odhodlání se se soutěžní výzvou poprat co nejlépe. Proto když se před nimi odkryl tác plný jídla, začaly jim hlavičky pracovat na plné obrátky. Z mražených jahod, polohrubé mouky, mléka, cukru, másla, kakaa, tvarohu, vajec  a hrnce plného teplé vody se rozhodli, že upečou jahodový dort s tvarohovým krémem a vše završí jahodovým koktejlem.  Vedlo se jim velice dobře i bez použití jediné otázky. Velmi pěkně spolu spolupracovali a dokázali spolu mluvit a hlavně se navzájem poslouchat. Práci si rozvrhli tak, že i úklid kuchyně byl na jedničku a vše stihli v časovém limitu. Jahodový dort na pohled vypadal lákavě a i plánovaný koktejl voněl po jahodách. Jediné místečko, kde se malinko zadrhli, byla voda v hrnci. „Na co tu vodu asi použijeme?“ přemýšleli. Až Standa přišel s důmyslným nápadem – namočit okraj skleniček ve vodě a potom v cukru. Tím splnili i poslední podmínku, kterou bylo použít všechny ingredience, které měli připravené.  Porota byla mile překvapena jak vzhledem připraveného jídla, tak ale i chutí. Dort byl sice malinko sražený, ale dal se jíst a koktejl byl také výborný. Proto tato skupina skončila s pěknými plnými 30 body.

Jako další se do vaření pustila skupina B, ve které jsou Kateřina Cimbálová, Kateřina Donátová, Jakub Šírek a Jan Kudrnáč. Ingredience a i všechna pravidla a podmínky byly úplně stejné jako u skupiny A. Tato soutěžní skupina hned od začátku hýřila dobrou náladou a byla s nimi opravdu legrace. Tak například jahody začali rozmrazovat tak, že je zabalili do utěrky a Kuba je malinko přilehl a zahříval 😀. Hned zpočátku Kačenku Donátovou napadly knedlíky. „Budeme vařit knedlíky!“ prohlásila Kačka. „A kde vezmeme zelí?“ zadumala Kačenka Cimbálová. „Na co zelí? Vždyť máme jahody, uděláme ovocné knedlíky.“  Byla to jediná skupina, která poznala podle ingrediencí, co by se správně mělo vařit.  Zprvu vše vypadalo velice nadějně, pěknou spoluprací dokázali uplácat těsto, které se ze začátku malinko lepilo, ale pochopili, že by asi měli mouku použít všechnu. Veliká chyba přišla při vaření vody na knedlíky. „Kubo, dej prosím tu plotýnku na dvojku, na čtrnáct to je moc,“ prosila Kačenka Cimbálová Kubu. „Já bych to raději dal na sedmičku,“ oponoval Kuba. „Ne, dej to na dvojku.“ „Tak to dáme na pětku,“ licitoval Kuba. „Víš co, tak to dej na trojku,“ snažila se najít kompromis Kačenka. Z pohledu spolupráce a domluvy to bylo skvělé, ale z pohledu knedlíků to bylo velmi špatné😯. Přesto se knedlíky dostaly do osolené, ale bohužel vlažné vody. Maličko jsem nevydržela a zeptala se, jestli nechtějí použít záchrannou otázku, ale nechtěli. Asi po pěti minutách mi znovu na tvářili dokázali vykouzlit úsměv. „Co to je??!!!!“ vykuleně koukal Kuba do hrnce s vodou. Kačenka i ostatní přiskočili k hrnci a Kačenka suše, ale vážně odpověděla: „Jahoda vyplavala.“😀 „Co budeme dělat?“ zazněla otázka z davu. Přestože si nakonec vybrali jednu nápovědu, bylo bohužel pozdě a knedlíky se nestihly dovařit. Z kakaa, které celou dobu navrhoval Honzík, nakonec byla pouze sklenice nalitého mléka ozdobená jahodou. A ani s úklidem si tato skupina neporadila tak pěkně jako skupina předcházející. Bohužel i přes spoustu úsměvných chvil a to i při ochutnávání tato skupina skončila s 26 body. Musely se jim odečíst dva body za použitou jednu nápovědu, jeden bod za nedokončený úklid a i když se porota moc snažila, syrové knedlíky sníst nedokázala a za to musel být odečten ještě jeden bod.

Jako poslední a věkově nejmladší se představila skupina C, ve které vařili Pepa Kubíček, Kačka Kubíčková, Nikolka Egrtová a Barunka Zunová. I u této skupiny byla radost pozorovat, jak spolu dokáží spolupracovat. Bylo velice zajímavé, že se tady neobjevil nikdo, kdo by byl vůdčí a celou skupinu vedl tak jako v ostatních skupinách. Zde měl každý hlas stejnou váhu. Dokonce se tu neobjevovaly věty toho tipu – udělej to, ale – možná, že bychom měli udělat, co myslíte? 🙂 Vraťme se ale k začátku, kdy i před nimi se objevil tác se stejnými ingrediencemi a přišla chvíle přemýšlení a rozmýšlení. Jako první nápad padla vařená vajíčka s tvarohem a jahodami 🙃. Naštěstí se nakonec domluvili na tvarohovém dortu s jahodami. A začalo se. Rozpustili máslo, do misky nasypali část mouky, dali jeden tvaroh a matlali. „To bude patlanice,“ zkušeně konstatovala Kačenka. „Je to nějaké tuhé, chtělo by to nějak jako – nadýchanost 🙂,“ upozornila Nikolka. „Nadýchanost? Tak to musíme přidat mouku,“ uvažuje nahlas Pepa. „Myslím si, že to budeme muset dělat rukama,“ bere těsto do rukou Nikolka. Po chvilce pozorování Baruška usoudí: „Potřebujeme válec.“ Mezi tím Pepa hledá ve skříni, v čem by se to upeklo, a je napůl úspěšný: „Hele, tady je forma.“ „A tohle?“ ukazuje Bára spodní část formy. „Ne, to tam asi nepatří, ne?“ diví se Pepa. „To je podložka,“ upozorňuje Barča. „Asi jo 😀,“ souhlasí Pepa. Bylo velmi příjemné a zábavné pozorovat společné myšlenkové pochody dětí, jak dokázaly použít vše, co znaly a viděly z domu od maminek, babiček a možná i malinko od nás ze školy 🙂. Když dortové těsto uplácali a vložil do dortové formy, ne a ne ho rozmačkat až do krajů. Stále se vracelo zpátky. „Možná, že bude lepší, když ho dáme do trouby a až se malinko zahřeje, tak ho vyndáme a zkusíme znovu uhladit a roztáhnout,“ usoudila Nikolka a jak řekli, tak také udělali, ale bohužel ani po zahřátí se těsto nepodařilo dát do tvaru, který by všem vyhovoval. Po deseti minutách se o to pokusili znovu a nic, tak se rozhodli, že už to asi bude hotové. Trošku jsem se zalekla a nabídla jednu záchranou otázku, kterou naštěstí využili, a zeptali se, jestli už to mají upečené😉. Času jim zbývalo víc než dost, a tak se dort stihl dopéct, nazdobit a i úklid kuchyně stihli a zvládli na jedničku. Tato skupina od porotců získala krásných 28 bodů a za to, že byla opravdu věkově nejmladší, dostala velikou pochvalu. Po víkendu, kdy se všichni porotci vrátili bez zažívacích potíží zpět do školy, mohlo proběhnout očekávané vyhodnocení. Všem dětem gratulujeme a už se těšíme na vaření v příštím roce😉.

Print Friendly, PDF & Email